Boeken, boeken en nog eens boeken.

“Zwangerschap”week 3....
Met de heerlijke temperaturen van afgelopen dagen zou je bijna vergeten dat we weer op weg zijn naar gure herfstdagen. Dagen waarbij de bladeren van de bomen vallen, het hele dagen kan regenen en de stormwind door de bomen kan razen.  
Op die dagen is er niks gezelligers als de kaarsjes aan, de haard aan op de achtergrond en met een goed boek op de bank kruipen.

Vroeger kon ik uren achter elkaar in een boek wegdromen, helaas neem ik daar nu eigenlijk alleen nog de tijd voor op vakantie. Al heb ik daar zelfs dit jaar de tijd niet voorgenomen. Dit jaar was ik druk in de weer met haken.....de allereerste knuffels voor onze kindjes, de clowntjes Loena en en Sammie werden op vakantie aan het zwembad en voor de caravan gemaakt.


Echter de laatste weken merk ik steeds meer dat tv me steeds minder kan boeien. Er zijn wel een aantal programma’s die we volgen, maar er zijn ook avonden dat ik me echt afvraag of het ene programma echt nóg slechter kan zijn als het andere. 
Ik ben dus weer aan het lezen geslagen. 
Ik vind heel veel leuk, van Dan Brown tot Karin Slaughter of Katherine Neville. Echter boeien me boeken die specifiek over 1 onderwerp gaan ook enorm. Wat is er dan nog leuker dan over onze grote droom lezen? Adoptie. Ik struinde over internet, Google, Bol.com, marktplaats en vroeg tips aan adoptie ouders op het besloten forum op Facebook .... las reviews en kwam meer tegen als ik dacht op verschillende websites. Resultaat?? Heel veel boeken.... waarvan er geen eentje écht nieuw was (sommige wel nieuw maar toch tweedehands) dus ook leuke prijsjes! Genoeg om de herfst én de winter door te komen. 
Het boek Kinderen bewust opvoeden is overigens geen boek specifiek voor adoptiekindjes. Dit boek kocht ik nadat ik het had ingezien bij een collega en was meteen enthousiast. Ook het enige boek dat ik echt nieuw kocht. Dit inspirerende boek gaat over een andere aanpak van lichamelijke klachten, emotionele problemen, gedrags- en leerproblemen. Ook geschikt voor handvaten  bij hoog sensitieve kinderen. Voor iedereen een absolute aanrader!



Ook kinderboeken daar kan ik niet genoeg van krijgen! Ik moet me soms echt inhouden als ik boekjes tegen kom. Ik heb er al zo veel staan! Ook daarbij op zoek geweest naar leesboeken specifiek voor kindjes die geadopteerd zijn... ook daar ben ik in geslaagd... Wiebeltje het adoptiekonijntje vond ik op een rommelmarkt en de Lamboeroe, dat kreeg ik, heel bijzonder via via van de uitgeverij zelf een hele tijd geleden. Mijn lieve collega Neeltje regelde dit voor mij nadat ik zelf heel internet had nageplozen en er écht niet meer aan kon komen. 

Ook Boudewijn heeft mij van de nodige boekjes voorzien. Zo kwam hij een paar jaar geleden met een hele stapel boeken thuis tien ik even een flinke adoptie dip had (toen we nog met procedure in Slowakije bezig waren).


Denk nou niet dat wij gaan opvoeden volgens “het boekje”. Zeker niet! Echter het is wel interessant om er meer over te lezen, handvaten krijgen en een beetje meer gevoel te  krijgen hoe moeilijk het soms ook zal gaan zijn. 
Wat bijvoorbeeld heel belangrijk is: eerst wennen en hechten en dan pas opvoeden! Ook dat zal voor ons niet altijd even makkelijk zijn hoor. 
Ook zal het lezen er voor zorgen dat ter zijnder tijd situaties herkenbaar zullen zijn en we bijvoorbeeld bepaalde reacties van de kinderen beter kunnen begrijpen en plaatsen en daar dan iets gerichter op reageren.  Opvoeden zullen wij op gevoel doen en vanuit ons hart en daar zullen al deze boeken echt alleen maar een leidraad bij zijn (of misschien ook wel helemaal niet)
Dat we het niet verkeerd zullen doen ben ik van overtuigd, anders zouden we beiden ook nooit zo enorm veel liefde en vreugde van onze petekinderen krijgen en zouden ze niet zo graag bij ons komen...én zou de Raad van de Kinderbescherming niet zo’n enorm lovend gezinsrapport hebben geschreven!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Toeter. Onze minicamper in wording…

Klaar voor de keuring!

Het echte werk kan beginnen.